Temat: Wyszukiwanie informacji w sieci Internet.
Cel główny lekcji: - posługiwanie się przeglądarką Internet Explorer
Cele operacyjne: a)
wiadomości i ich rozumienie: * uczeń określa znaczenie przycisków na pasku narzędziowym przeglądarki Internet Explorer
* uczeń zna budowę adresu strony www
* uczeń zna składniki portali internetowych i ich przeznaczenie
* uczeń zna Internet jako źródło zdobywania informacji
* uczeń ma świadomość jakie zagrożenia niesie nieumiejętne korzystanie z zasobów Internetu
b)
umiejętności: * uczeń będzie umiał sprawnie obsługiwać przeglądarkę Intrernet Explorer
* uczeń będzie wiedział jak wyszukiwać informacje korzystając z podanych adresów stron www
* doskonalenie sprawnej i efektywnej pracy grupowej
* wdrażanie czytania tekstu ze zrozumieniem
Metody: pogadanka, instruktaż, ćwiczenia (dwie osoby przy komputerze).
Środki dydaktyczne: Komputery połączone w sieć z dostępem do Internetu z każdego stanowiska uczniowskiego.
Oprogramowanie niezbędne do obsługi Internetu - Internet Explorer.
Przebieg lekcji:I część organizacyjna:
Zapoznanie uczniów z tematem zajęć (zadaniem jakie mają uczniowie wykonać), celem i umiejętnościami jakie powinni posiąść po wykonaniu zadań z lekcji, powtórzenie wiadomości przydatnych na lekcji.
II faza środkowa – podanie nowych informacji popartych ćwiczeniami uczniów wykonywanymi według instruktażu:
1. Obsługa przeglądarki Internet Explorer z uwzględnieniem przycisków narzędziowych: Wstecz - powrót do strony poprzednio oglądanej (jeśli jest to strona początkowa, przycisk jest nieaktywny); Dalej - przejście do strony następnej (jeżeli wcześniej wracaliśmy – w przeciwnym wypadku przycisk jest nieaktywny); Zatrzymaj - powoduje zatrzymanie procesu ładowania strony, używamy go, gdy chcemy zatrzymać zbyt długo ładującą się stronę lub zmienić wybrany adres; Start - każda przeglądarka posiada swoją stronę startową, czyli ładowaną w momencie jej uruchomienia, jeżeli chcemy powrócić do niej wybieramy ten przycisk.
2. Budowa adresu strony www - www.nazwa.com.pl -skrót World Wide Web, nazwa serwera, skrót typu organizacji, skrót kraju.
3. Podanie przykładów portali internetowych: np. onet.pl, wp.pl, polska.pl.
4. Wyszukiwanie informacji przy pomocy portalu internetowego (polska.pl-informacji o mieście Czerwińsk, onet.pl – pogody, wp.pl – w encyklopedii Mickiewicz Adam.)
5. Zwrócenie uwagi na zagrożenia wynikające z nieumiejtnego korzystania z Internetu.
6. Rozdanie kart pracy uczniom – praca w zespołach dwuosobowych.
KARTA PRACY Imię i nazwisko ......................................................................................
Wyszukaj informacje na stronach o podanych adresach, wykorzystując przeglądarkę internetową – Internet Explorer.
Adres strony
| Zakres wyszukiwanych informacji
| Miejsce na wpis odnalezionych informacji
|
www.sieciaki.pl
| Wyjaśnij, co to jest netykieta i podaj jej trzy główne zasady.
|
|
www.polska.pl
| Podaj wagę, długość skrzydeł oraz dzioba bociana białego
|
|
www.zoo.wrocław.pl
| Poszukaj informacji na temat historii Wrocławskiego ZOO i podaj dokładną datę jego założenia.
|
|
www.ewarszawa.com
| Napisz jak długo Warszawa jest stolicą Polski i słownie zapisz ilu ma mieszkańców.
|
|
www.wiem.onet.pl
| Wpisz informacje o Mikołaju Koperniku i podaj: Jaki procent treści hasła możesz odczytać i co trzeba zrobić, aby zobaczyć resztę?
| |
III faza końcowa – podsumowanie wpisów do kart pracy, sformułowanie wniosków końcowych.
Grażyna Stiens-Falk, SP 18 w Płocku